Blog Archive

Debacle


 
Όταν συνέβη είμουν μόλις 16 χρονών και ακόμα το θυμάμαι μόνο η σκέψη της ανάμνησης  μου προκαλεί ανατριχίλα. 11 χρόνια και 37 μέρες  μετά.
 Η καταστροφή Kaprun ήταν μια πυρκαγιά που έγινε σε Lift κλειστού τύπου  στην σήραγγα του Gletscherbahn 2 του Kaprun , στην Αυστρία, στις 11 Νοεμβρίου του 2000. Η καταστροφή που στοίχισε τη ζωή 155 ανθρώπων, αφήνοντας 12 επιζώντες (10 Γερμανοί, 2 Αυστριακοί) από το κάψιμο του κλειστού lift. Τα θύματα ήταν snowboarders και σκιέρς  καθώς πηγένανε στο παγετώνα  Kitzsteinhorn.
 Στις 11 Νοεμβρίου 2000, 161 επιβάτες επιβιβάστηκαν στο τρένο τελεφερίκ για το πρωινό riding στις πλαγιές του χιονοδρομικού . Μετά την επιβίβαση των χιονοδρόμων στην αμαξοστοιχία ανέβηκαν στη σήραγγα λίγο μετά της 09:00 π.μ, όπου η ηλεκτρική θερμάστρα στην καμπίνα του μηχανοδηγού  στο κατώτερο άκρο του τρένου έπιασε φωτιά. Η φωτιά διαπέρασε  από πλαστικούς σωλήνες που μετάφεραν εύφλεκτο υδραυλικό υγρό από το φρενάρισμα του συστήματος, και η συνακόλουθη, η απώλεια του υγρού πίεσης προκάλεσε το τρένο να σταματήσει απροσδόκητα (αυτό ήταν ένα πρότυπο χαρακτηριστικό ασφαλείας). Ο μηχανοδηγός του Lift , ο οποίος ήταν στην καμπίνα στο άνω άκρο (η θέση του ήταν μπροστά, αφού το τρένο είχε αύξουσα ανοδική πορεία), ξέσπασε πυρκαγιά, άμεσα το ανέφερε προς στο κέντρο ελέγχου, όπου επιχείρησαν να ανοίξουν την υδραυλική λειτουργία από το κέντρο ελέγχου προσπαθώντας να ανοίξουν τις  πόρτες του τρένου, αλλά η απώλεια πίεσης του συστήματος τους εμπόδισε να λειτουργήσουν. 
 H επικοινωνία του τρένου χάθηκε στη συνέχεια, με το κέντρο ελέγχου, επειδή η φωτιά έκαιγε μέσα από ένα καλώδιο ρεύματος που διατρέχετε κατά μήκος, προκαλώντας συνολικά συσκότιση μιας και απενεργοποίηση φωτισμού και η κοπή του ηλεκτρικού ρεύματος ήταν άμεση.
Οι επιβάτες, συνειδητοποίησαν την πυρκαγιά και ανίκανοι να βγουν μέσα από τις πόρτες, επιχείρησαν να σπάσουν το ανθεκτικό ακρυλικό γυαλί από τα μεγάλα παράθυρα, προκειμένου να διαφύγουν. Μόνο 12 επιβάτες δυστυχώς από το πίσω μέρος του τρένου τα κατάφεραν σπάζοντας ένα παράθυρο με επιτυχία ακολουθώντας τις συμβουλές ενός άλλου επιβάτη ο οποίος τους καθοδηγούσε καθώς περπάτησε προς τα κάτω περνώντας τη φωτιά και κάτω από τον καπνό.
  Πολλοί από τους υπόλοιπους παγιδευμένους επιβάτες είχαν αρχίσει να χάνουν τις αισθήσεις τους λόγω τοξικών αναθυμιάσεων. Τελικά, ο αγωγός ξεμπλόκαρε και  ήταν σε θέση να ξεκλειδώσουν οι πόρτες, που τους επέτρεπε την διαφυγή όσοι είχαν ακόμα τις αισθήσεις τους αποπειράθηκαν την διαφυγή τους από την πυρκαγιά της σήραγγας και έφυγαν προς τα πάνω και μακριά από τη φωτιά. Η σήραγγα ενήργησε σαν μια γιγαντιαία καμινάδα όμως, η οποία απορρόφησε το οξυγόνο από κάτω και γρήγορα έστειλε το δηλητηριώδη καπνό προς την ανοδική πορεία κάτι που τους καταδίκασε σε αργό και βασανιστικό θάνατο από την ανεβασμένη θερμότητα και την πύρινη λαίλαπα. Όλοι οι επιβάτες που επιχείρησαν να διαφύγουν προς την ανοδική πορεία έπαθαν ασφυξία σε πρώτο στάδιο και κατόπιν τούτου κάηκαν .
Ο καπνός διατηρείσαι την αυξανόμενη ανοδική πορεία της σήραγγας, φθάνοντας το Alpine Centre που βρίσκεται στην κορυφή της διαδρομής 2.500 μέτρα μακριά.
Δύο  από τους βασικούς εργαζόμενους στο Κέντρο της κορυφης του κέντρου ελέγχου του λίφτ γόνδολα κλειστού τύπου, βλέποντας τον καπνό, ειδοποίησαν όσους ήταν εφικτό από τους υπόλοιπους εργαζόμενους και τους πελάτες και διέφυγαν μέσω μιας εξόδου κινδύνου. Έκαναν όμως ένα από τα βασικά λάθη για να συμβάλουν ακόμα περισσότερο σε αυτή την τραγωδία , άφησαν τις πόρτες εξόδου ανοιχτές  γεγονός που αύξησε την επίδραση της σήραγγας ως την απόλυτη καμινάδα εισροής δηλητηριώδης καπνού στο εσωτερικό της σήραγγας, επιτρέποντας τον αέρα να βγει πιο γρήγορα προς τα πάνω και την ενίσχυση της πυρκαγιάς μέσα στο τούνελ
Εν τω μεταξύ, το κέντρο ήταν γεμάτο με καπνό και υπαλλήλους και αρκετοί υπάλληλοι προσπάθησαν λίγοι όμως συγκεκριμένα τέσσερα άτομα δραπέτευσαν ασκόπως όμως. Πυροσβέστες φτάνοντας στο κέντρο ελέγχου της γόνδολας  έσωσαν εν τέλη ένα από τα τέσσερα άτομα, ενώ τα άλλα τρία πάθανε ασφυξία.
Οι δώδεκα επιζώντες της καταστροφής ήταν οι επιβάτες που επέλεξαν την κατηφόρα ως τρόπο διαφυγής τους αφήνοντας τη φωτιά στο πίσω μέρος του συρμού, η διαφυγή προς τα πάνω ήταν η απόλυτη αυτοκτονία.
92 Αυστριακοί 37 Γερμανοί 10 Ιάπωνες 8 Αμερικανοί 4 Σλοβένοι 2 ολλανδικά 1 Βρετανός και 1 Τσέχοςς ήταν ο τραγικός απολογισμός.http://web4health.info/el/answers/add-alcohol-body1.htm